ساز دو تار

ساز دو تار یکی از مهم‌ترین سازهای سنتی و محبوب ایرانی است که با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود. این ساز از یک تخته چوبی، دو پتیکه (تار)، دو رگ برای سازدار و پنجره‌ای کوچک برای خروج صدا تشکیل شده است.

در این ساز، به‌طور معمول از سه نوع چوب برای ساخت استفاده می‌شود. برای تخته‌ی چوبی از سرو، برای پتیکه‌ها از چنار یا سرو و برای سازدار از نوعی چوب نرم و سبک به نام ملبار استفاده می‌شود. در طراحی و ساختار ساز دو تار، به شکل و اندازه پتیکه‌ها و فاصله بین آنها اهمیت زیادی دارد.

ساز دو تار

معمولاً ساز دو تار با انگشتان سمت چپ و راست دست به تنظیم پتیکه‌ها (صدای بازویی و زنگاری صدا) و باز کردن یا بستن پنجره‌ی صدا، نواخته می‌شود. صدای ساز دو تار به دلیل حساسیت فراوان و پرشور بودن آن، برای علاقه‌مندان به سازهای سنتی و موسیقی ایرانی بسیار جذاب است.

ویژگی های ساز دوتار

ساز دوتار شامل دو تار است که به وسیله دست سازنده در نوازش می‌شوند. تارها معمولاً از چوب سرو یا ابنوس ساخته شده و موجب تولید صدای زنده و پرشور ساز می‌شوند. تخته چوبی این ساز نیز از مواد سخت ساخته شده و به منظور ریزش ندادن صدا حفره‌های کوچکی در آن تراشیده می‌شود.

سازدار نیز با دست‌های خود در حین نواختن ساز، پیچیدگی‌های مختلف ریتمیک بر روی تارها ایجاد می‌کند و با استفاده از انگشتان سمت راست و چپ، احساسات و هیجانات مختلف را در نواختن ساز به‌کار می‌برد.

ساز دوتار از نظر پیچیدگی فنی، یکی از پیچیده‌ترین‌های می‌باشد و نیاز به تمرین ، پایبندی و صبر برای یادگیری دارد. در حال حاضر، این ساز در بیشتر کشورهای خاورمیانه به خوبی شناخته شده و جزء سازهایی است که در اجراهای اجتماعی، تصویری، هنری و حتی مذهبی به منظور خلق آرامش و صلح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوتار یک ساز شناور و روان است که معمولاً برای باز کردن سوتینگ و تسکین کمردرد ،خستگی و اضطراب، برای تأمین روحیه و نشاط ،برای رفع رویازایی و تنهایی و در کل به منظور ایجاد احساسات خوشبختی و آرامش در افراد استفاده می‌شود.

برگزاری دوره های آموزشی

دوره های ساز دوتار در آموزشگاه تماشاگه راز توسط استاد سینا ناصری برگزار می گردد. جهت اطلاع از زمان و نحوه برگزاری دوره های آموزشی با شماره های آموزشگاه موسیقی تماشاگه راز در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *